zoo negara - live to tell

I have a tale to tell
Sometimes it gets so hard to hide it well
I was not ready for the fall
Too blind to see the writing on the wall

Catatan trip zoo Negara…aku mulakan dengan perjalanan balik…saja je…melawan arus…



06.12.08

Plan untuk keluar dari KL sekitar jam 8.30. before that kami pergi dinner dulu…

oh sorry, kami consisted of notasi, remedy, organic, dua anak ku…jamee dan izat plus 9.3.6.3 and yours truly…of course.

Then we said goodbye to 9.3.6.3 yang sampai dari Kota singa sekitar 11.00 pm on 05.12.08, dan terus bersama2 hingga malam ini…sempat juga dia bersama kami sehari semalam walaupun cutinya hanya beberapa hari saja…thanks dek wan, really appreciate that…huhuhu…sedihnya, tak tau bila boleh jumpa lagi…

So…after all the goodbyes, 9.3.6.3 pulang ke rumah kakaknya di puncak alam (kalau tak silap la) dan kami mencari jalan keluar dari ibu kota.

First destination…hantar notasi balik beraya ke rumahnya di Jerantut.

Perjalanan ke jerantut was uneventful, kami sampai around 11.30 malam…agak jauh juga…lebih 30 minit dari exit temerloh.
Notasi bekalkan hot coffee untuk aku teruskan perjalanan ke kuantan… (thank you sweet faiz) sebab aku agak penat dan mengantuk ketika itu…needed to load my system with caffeine, big time…huhuhu…maklum la…aku sorang je yang boleh drive…co-pilots ramai, tapi semua takde licence.

Berpandukan directions yang diberi oleh notasi, (aku memang tak tahu sangat jalan dari jerantut ke kuantan), di bantu oleh co-pilot #1-organik, kami pun sampai ke landmark pertama…

kebetulan ada road block, maka kami pun tanya pada polis tu directions untuk ke kuantan…(rugi notasi takde, kalau tak sure dia seronok flirt dengan polis yang muda dan err ok looking tu…hehehe).

Polis tu nasihatkan kami berpatah balik ke highway untuk terus ke kuantan sebab katanya, jalan ni sangat berliku2 serta gelap. Tapi, aku yang degil ni, malas nak berpatah balik ke highway, sebab agak jauh…maka polis yang baik hati itu pun beri kami directions ikut Maran, sambil berpesan supaya kami berhati2…aku cuma senyum dan ucapkan terima kasih serta selamat hari raya.

Kami ikut jalan Maran…dan memang betul kata polis tu, jalannya sangat sempit, berliku2, dikelilingi hutan dan tiada lampu jalan…memang macam tempat orang potong kepala…to make matters worse, masa tu hujan renyai2 disertai kabus…nasib baik ada remedy dan organic, kalau tak sure aku dah patah balik tanpa sebarang kompromi…

Aku tengok jam…waktu tu tepat pukul 12 malam, the witching hour… Masa ini la aku teringat semua cerita2 seram yang aku pernah tengok dan baca…huhuhu…

keadaan dalam kereta agak senyap…masing2 melayan perasaan takut agaknya. Jamee asyik mendengar walkmannya, izat terus terdiam, remedy sedang fikir2 skrip cerita hantu…katanya, organic, nak bernafas pun takut…
aku…cuma pandang jalan je…tak pandang kiri kanan pun, lagi pun aku sibuk cuba memperlahankan kadar degupan jantung aku yang lebih laju dari speed kereta aku masa tu…
rata2 kami semua memikirkan perkara yang sama, Cuma semua tak berani nak cakap... taboo
Hampir ¾ perjalanan, kami terjumpa sebuah kuil yang sangat terang dan cantik…tapi tak berani nak berhenti untuk ambil gambar…maklum la in the middle of nowhere, dan masa tu dah hampir jam 1 pagi…tapi, kuil tu memang sangat besar dan cantik…rugi pulak rasanya tak ambil gambar…

after more than one hour, we got out of the god forsaken place, and back onto the main road.

Lega rasanya, semua boleh bernafas dengan tenang. Tak sangka aku sangat gembira bila tengok batu jalan yang tertulis…kuantan-92 km…walaupun masih dua digit, at least we were back in the civilized world. Tahniah kepada semua penumpang kerana tidak panic.

We reached UMP around 2 am. After dropping remedy and organic on campus, I headed straight home.

Aku teringat poem ‘the road not taken’ oleh Robert Frost…and I took the road less travelled by…tu la…next time…dengar la cakap polis…
but at least we live to tell…

If I ran away,
I'd neverhave the strength
To go very far
How would they hear
the beating of my heart
Will it grow cold
The secret that I hide,
will I grow old
How will they hear
When will they learn
How will they know

If I live to tell
The secret I knew then
Will I ever have the chance again

5 comments:

  1. Madam>> Rugi i xder..if not, i nak keluarkan tangan i thru d window..then make u scream..again. But dunno when..? still remember dat..?

    ReplyDelete
  2. memang best gi zoo wlaupun kaki berbisa lepas tu kan..huhu.

    so,next trip?where to?
    tunggu la i smp ump dulu kayh!
    huhu...

    ReplyDelete
  3. the road not taken....haha
    but still manage to live aite?
    huhu

    ReplyDelete
  4. the road not taken....haha
    but still manage to live aite?
    huhu

    ReplyDelete

:-)

A ROSE BY ANY OTHER NAME ... tuberose

  Salam and good day.  It's the end of July/ early August, and my tuberose is blooming. Go figure. Despite its name, tuberose is not act...