ada macam aku????...

tajuk hotchat pagi ini...pandangan stereotype....

sesiapa yang pernah menjadi mangsa stereotype, boleh la call...

tak perlu la aku memberi definition stereotype...aku rasa kamu semua tahu apa maksud perkataan itu...kalau tak tahu rujuk kamus, ok.

aku pernah jadi mangsa stereotype?...hahaha...aku tak pernah jadi mangsa stereotype...sebab aku bukan stereotype.


waktu aku mengajar di sekolah dulu, orang selalu kata...you don't look like a teacher...ok...aku tanya...what does a teacher look like...sekarang pun sama...bos aku pun pernah kata yang aku nampak macam student...aku pakai sama macam lecturer/guru bahasa lain...hari biasa, aku pakai jacket faculty dan pants...bukannya aku pakai jeans...kalau dia kata susah nak differentiate aku dari students...staff2 lain pun sama la jugak kan...nak suruh aku pakai baju kurung dengan jacket faculty?...no bloody way...apa image cikgu yang keluar dalam minda kamu semua sekarang...ada macam aku?

itu tak apa lagi...aku pernah dapat statement...madam tak nampak macam orang yang dah kawin...ooops...aku kata...ya ke...so...macam mana rupa orang yang kawin sepatutnya...lagi sekali aku tanya...apa image yang keluar dalam minda kamu semua...ada macam aku?

yang paling buat aku boink ialah statement2 seperti...you don't look like someone who cooks...atau you don't look like someone who does a lot of housework...oh...gimme a break...aku ...working single parent yang tak ada maid...ok...semua kerja kat rumah aku buat sendiri ...excuse me for not looking like a typical housewife...what am I supposed to look like?...image dalam minda?...ada macam aku?

lagi kelakar...bila aku beritau...aku lahir di Dungun, Terengganu...terkejut ke...yes...my mom orang Dungun...so aku lahir kat Dungun...UiTM Dungun...tau?...Itu lah kampung aku...in fact, this Saturday, kita orang semua nak pergi Dungun....best... tapi, ada pulak yang kata...awak tak nampak macam orang Terengganu...huh? Habis aku nampak macam alien ke?...aku dah biasa...orang ingat aku Chinese, atau Sarawakian atau Sabahan...tapi aku tak tahan bila dikatakan tak nampak macam orang Terengganu...cuba cerita sikit...rupa orang Terengganu macam mana?...image orang Terengganu diminda kamu...ada macam aku?

kalau pasal umur tu biasa la...aku tak pernah tipu pasal umur aku...kalau tak percaya....tengok la kat profile tu...i proudly put my real age there...sebabnya?...ramai yang kata aku nampak lebih muda dari usia sebenar...hahaha...so aku selalu kata...of course la...aku awet muda...aku belajar dari Cik Wook...erm...macam mana ya sepatutnya rupa wanita 42 tahun...ada macam aku?

aku...jangan sangka air yang tenang tiada buaya...dan kalau terbukti memang tiada buaya...air yang tenang pun masih boleh menghanyutkan...

Di mana tiada helang, kata belalang akulah helang

24 comments:

  1. setiap orang ada definition yang berbeza2....

    kalau u tanya how does a real teacher looks like or how does a married person looks like atau soalan2 yang sewaktu dengannya....

    dan jawapannya u cakap ada macam aku....?

    then my answer to your question.. how does a real azwan looks like... then...

    my anwer is..... ADA MACAM AKU???

    hahahhahaha

    ReplyDelete
  2. "U dont look like a u-student."
    yg ni dulu2 aku selalu kena.mungkin sbb tidak pakai blazer atau neck tie,dan tidak pula lepak dgn pujangga2 kampus,
    who give a damn anyway..haha

    ReplyDelete
  3. ala madam...xpduli la ngn statement org cmtu...diorg dh xde soklan agaknya..
    yg ptg... i like the way u r rite now tho sumtimes u kinda lost in ur own world.. but tat wat makes u...U!!! :P be proud of it k.. :)
    most students prefer u.. guess u can make a gud fren+a gud mom+a gud 'chavo'!! err--chavo means beautiful lady..hehehe..mmuuaahhhhhhh

    ReplyDelete
  4. heheh nak pgil madam jugk leh =)

    hmm aku??? orang selalu sangka aku masih sekolah.. sebb aku pndek.. dulu msa 1st masuk USM ni.. senior2 kbnyakkn muda dari aku.. and depa semua tak pcya yg i ni tua dari dorang..sampai terpksa kuarkan ic..tuk buktikan..haha.. lawak..

    apapun.. dari steotype tu.. bole menyebabkan pndangan seseorang itu berbeza dari orang lain..(baru belajar kelas psiko td pgi (",))

    ReplyDelete
  5. percaya umur saya 22?
    sebab kamu perlu percaya sebab saya memang 22. haha!

    mungkin penampilan saya matang dari usia. tapi mantain mantap kan?

    =)

    ReplyDelete
  6. pdulikan apa yg org kata...
    yg ptg kt bahagia dgn diri sendri


    tak gituw mdm?

    he3

    senyum pada dunia yang propa~

    ReplyDelete
  7. Hehehe... post yg menarik.. dan ikhlas... Mr Final senyum2 je...

    Re: Ianya akan meningkat sama dengan tarikh kelahiran P Ramlee.. 22 Mac~

    ReplyDelete
  8. niena...

    pasal aku tak boleh nak post comment kat blog kamu.?
    last week pun macam tu...:-(

    ReplyDelete
  9. pasal apa kamu tak ada rupa macam patungcendana?

    Biar mereka menilai kulit, asal tidak nampak apa isinya.

    Beghes sokmo Ganu kite :)

    ReplyDelete
  10. soalan tupun macam tipikal je...
    cube tanye yang tak tipikal,,,
    contohnya :

    "or awak cikgu ke? jadi awak selalu makan kerang rebus kat mana?"

    ReplyDelete
  11. re: haha.. saje je propa mdm~

    ReplyDelete
  12. Niena aku juga orang w.p labuan. jom lepak KedaiKopi aku :-)

    ReplyDelete
  13. cik patong~ atan ada rupa orang pahang ke?

    ReplyDelete
  14. re ; kalau nama normala samsudin tu meninggalkan sikap tipikal pada org,,sama gak dengan gua...

    kalau isi form siap akak kaunter beristifar lagi,,pastu gelak gile gile...

    nama betul gua Nurul Asyikin..tapi ada bin BUKAN binti.

    ReplyDelete
  15. posing maut tepi pokok yer...ahhahaa

    ReplyDelete
  16. apa apa sajalah mereka itu madam.

    ukur baju di badan orang lain, tapi baju di badan sendiri terkoyak tak pula disedari.

    hurm.

    ReplyDelete
  17. ala madam jgn la bising2 stereotype nih... ha3.. dah otak org yg pk... bukan bleh kita cegah

    ReplyDelete
  18. re:thought so.i will be left alone 2day since juma,tito n yus r going 2 kl 4 da pidato comp.azim is going back dis evning.

    ReplyDelete
  19. KAKAK PATUNG YG cool..
    x payah heran org nak ckp aper2..
    be our self da ok kan..

    ReplyDelete
  20. kak..

    u sebijik macam org dungun!
    ahaks

    ReplyDelete
  21. ye ke??? tak tau la kak.. sy pun ada msalah msa nak tukar layout blog tu.. dah masukan code baru..tp masih yg ungu tu jak yg melekat..huhuhu

    ReplyDelete

:-)

A ROSE BY ANY OTHER NAME ... tuberose

  Salam and good day.  It's the end of July/ early August, and my tuberose is blooming. Go figure. Despite its name, tuberose is not act...